|
Обвинението в антисемитизъм е един от най-странните
начини да се реагира на "Страстите Христови"
според нас. Това твърдение се основава на ролята на
свещениците и на юдейската тълпа в осъждането на Христос.
Струва ни се обаче, че то изисква едно доста избирателно
гледане на филма, което не отчита неговите идеи и послание.
На
първо място юдеите във филма са
разделени на две групи. Тълпата
и свещениците карат Пилат да
осъди Христос, но много юдеи се
противопоставят на това, което
се случва. Йоан и Мария
Магдалена са неотлъчно до него.
Някои от хората, които го срещат
на пътя, се
опитват да му помогнат по един
или друг начин.
Начинът,
по който са представени
римляните например, е много по-обиден
- опръсканите с кръв войници,
които го бичуват; пияните
римляни, които му се подиграват
и издевателстват над него,
докато носи кръста си. Без
съмнение Мел Гибсън е искал да
покаже онази порода изроди, с
чието съществуване
човечеството едва ли има право
да се гордее. И ако нещо във
филма напомня нацистките
концентрационни лагери, то това
без съмнение са римляните и
тяхното отношение към (юдеина)
Христос. Не бива да забравяме
също така, че тук не става
въпрос за епизодични герои. Те
присъстват на екрана толкова
дълго време, че е невъзможно да
не се набият в съзнанието или да
не бъдат забелязани.
Почти
всичко, което може да бъде определено като “антисемитско”
в “Страстите Христови”, всъщност
идва от Евангелията. Колебанията на Пилат, както и ролята
на юдейските свещеници и тълпата са вярно отражение
на разказа на евангелистите. Може би изненадващо за
мнозина Мел Гибсън всъщност е направил филм, който се
стреми до голяма степен да остане верен както на историческите
факти, така и идейните послания на Новия завет.
Вярно
е, че историята за Разпятието е била използвана по непростим
начин, за да бъде подклаждана омраза към евреите. Всичко
обаче може да бъде извратено и изтълкувано погрешно.
Трябва ли да премълчаваме позорни исторически събития,
просто защото те биха могли да бъдат използвани от някого
за нечисти цели? Трябва ли да не говорим за престъпленията
на нацизма, за да не подклаждаме омраза към немците,
за престъпленията на съветската власт, за да не разпалваме
анти-руски настроения, за терористичните атентати, за
да не си създаваме лошо отношение към арабите? Трябва
ли да забраним “Бай Ганьо”, защото той опозорява българската
нация?
Перспектива-БГ
|